Foreldremøte med obligatorisk Hjerteromsmøte.

Onsdag 22. september er det foreldremøte i barnehagen, kl. 18-20. Foreldremøtet blir todelt, hvor den første delen er et obligatorisk Hjerteromsmøte, dvs. at hvert barn må ha en representant tilstede. Den andre og siste delen av møtet, blir avdelingsvis, hvor dere er på avdelingen deres barn tilhører.

Selv om vi er på grønt nivå, kreves det at vi må holde avstand til hverandre. Vi har ikke lokaler til å holde et slikt møte innendørs med avstander oss imellom som kreves i disse tider, så vi blir ute på lekeplassen. I verste fall, ved mye nedbør, holdes første fellesdelen av møtet inne i garasjen der minibussen står.

Vi starter foreldremøtet felles med Hjerterom, men går raskt over i mindre grupper hvor det skal jobbes med verdier. Vi er helt avhengig av at dere foreldre deltar aktivt i dette verdiarbeidet, for å lykkes.

"Barn og unge som opplever at verdiarbeidet hjemme stemmer med det som foregår i barnehage og skole, får det mye lettere i livet." Thomas Nordahl, professor i pedagogikk.

Dere kan lese mer på nettsidene til Everum kommune, ved å klikke dere videre i denne rekkefølgen: Elverum kommune - Barnehager - Hjerterom.

Hjerterom er et verdiarbeid som brukes i ELverumsskolen og i enkelte barnehager i kommunen, i regi av Elverum kommune.

"Verdiene er grunnleggende for vår identitet og utvikling av vår sosiale kompetanse. De er utgangspunkt for våre holdninger og handlinger. Derfor bør de ses på som en viktig del av det pedagogiske arbeidet i barnehage og skole. De bør ses på som selve GRUNNMUREN i dannelsen av vår sosiale kompetanse."

Rammeplenen sier dette om SOSIAL KOMPETANSE: Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre, og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosailt samspill."

Vi skal på dette første Hjerteromsmøte sammen bli enige om 5 verdier barnehagen skal arbeide med. Vi kan velge mellom følgende verdier:

IDittLiv verdier

Det er en fordel for oss alle, at dere stiller noe forberedt, og har lest litt om hva dette Hjerteromsarbeidet går ut på.

Vi ses neste onsdag!

Mvh. styrer