INFORMASJON OM FORELDREBETALING

Til foresatte i private og kommunale barnehager.

Fra 1.mai 2015 er det innført en ny nasjonal ordning for reduksjon av foreldrebetalingen. Husholdninger med lavere inntekt enn 473 000 kan søke om reduksjon av foreldrebetalingen.

Ingen husholdning skal betale mer enn 6 prosent av inntekten sin for en barnehageplass. Dette er hjemlet i Forskrift om foreldrebetaling i barnehage.

Foreldrebetalingen er også begrenset av maksimalprisen, som fra 1.mai 2015 er kr 2580,- pr måned. Betaling for kost kommer i tillegg.

Fra 1.august 2015 er det innført gratis kjernetid ( 20 timer pr.uke ) for 4 – og 5 åringer.

Gratis kjernetid behandles samtidig med søknad om reduksjon av foreldrebetaling.

Husholdninger med lavere inntekt enn 405 000 kan søke om reduksjon av foreldrebetalingen.

For kommende barnehageår er frist for hovedbehandling av søknad om redusert betaling 1.juni.

For supplerende opptak er fristen 2 uker etter opptak av plass i barnehage.

Søknader mottatt etter disse frister får virkning fra den 1.i påfølgende måned forutsatt at søknaden er poststemplet senest den 1. i måneden.

Inntil søknad og inntektsdokumentasjon foreligger, vil foreldrebetalingen forbli uendret.

Til søknad om reduksjon foreldrebetaling skal skjema «Søknad om redusert betaling i barnehage» benyttes. Skjema kan hentes på kommunens nettside eller i barnehagen.

Husholdningens siste års selvangivelse skal legges ved søknaden.

Dersom noe ikke er registrert på selvangivelsen av skattepliktig kapital- og personinntekter, er søker pliktig å opplyse om det ved søknaden.

Dersom søker ikke kan legge frem selvangivelse eller ved vesentlig eller varig endring i husholdningens inntekt i forhold til siste års selvangivelse, skal søker legge frem annen dokumentasjon for inntekt. Søker må selv levere  inntektsopplysninger fra Nav.

Som husholdning regnes ektefeller, registrerte partnere og samboere.

Som hovedregel skal søknaden vare ett år av gangen.

Det er kommunen hvor barnet er folkeregistrert som behandler søknaden om reduksjon.

Vedtak om fastsettelse av foreldrebetalinge for den enkelte barn kan påklages til Fylkesmannen i Hedmark.

Elverum, 310715