Klær og utstyr

Vi ønsker å utnytte den unike beliggenheten vår ved å være mest mulig ute i naturen. En forutsetning for at leken utendørs skal være positiv, er at barna har passe med klær, at de verken svetter eller fryser. Riktig bekledning er da avgjørende. Vi har svært begrensede tørkemuligheter for klær i barnehagen. Sørg derfor for å få med alt vått/fuktig tøy hjem daglig.

PÅKLEDNING, KLÆR OG UTSTYR

Ull er best. Ull isolerer, også når den er fuktig. Det finnes også gode plagg som er en blanding av syntetisk materiale og ull, men ikke bruk plagg blandet med bomull. Bomullsklær blir kalde og mister isolasjonsevnen når de blir fuktige. Alle lag innenfor dressen bør være i andre materialer enn bomull.

Bruk helst to-delte drakter under ytterbekledningen. Disse er mer praktisk ved toalettbesøk og bleieskift. Det er også lettere å regulere varmen når vi kan ta av et av plaggene.

Superundertøy og fleece er et alternativ hvis barnet reagerer på ull.

UNDERTØY

Longs og annet undertøy bør helst være i ull. Bruk longs framfor strømpebukse.
Da er det lettere å skifte hvis det bare er sokkene som er våte.

MELLOMBEKLEDNING

Flere tynne lag med klær varmer mer enn få og tykke.
Dette er fordi lufta mellom lagene, og i plaggene gir god isolasjon.
Hals/buff skal være i fleece eller ull på kalde dager.

YTTERBEKLEDNING
For trange klær = dårlig bevegelse = kalde barn!

Vinterdressen bør være lett og god å bevege seg i, -og ha strikker under føttene. Den må være så stor att barnet ikke får glipper på underarmene og legger. Da blir man fort kald.

Regntøy: Legg vekt på bevegelighet og att hetten passer med lue under. Sydvest kan være et godt alternativ. Det må være strikk på regnbuksa, -og hvis den skal brukes utenpå en hel dress, så tenk romslighet og bevegelse.

Votter: Legg vekt på bevegelighet og gripeevne. I dag finnes det mange bra votter med ullfor. Det kan være greit med to lag, ullvott med vindvott utenpå. Votter er forbruksvare, barn trenger flere par om dagen.

SKOTØY OG SOKKER

Sko må være litt romslige, ikke for store. Vintersko,skisko og støvler må ha en god ullsåle. Luft isolerer - trange sko blir kalde.
Det blir kondens og svette i ski -og vintersko. Pass på att sko og såler blir tørre til neste dag. Ta sålene ut til tørk. Skisko trenger impregnering flere ganger pr. sesong.

Sokker: Det er varmere til små tær med gode sokker enn strømpebukse. Det anbefales fra de fleste skoprodusenter å ha kun ett par sokker i skoene. Helst ullfrottesokk. Her kan det være forskjell i kvalitet.
Rene og hele sokker er varmest. Vask ofte og ha flere par liggende i skiftetøyet.

UTSTYR FOR DE MINSTE SOM SOVER UTE I BARNEHAGEN

I den kalde årstiden trenger de en god vinterpose, ullpledd og ett varmt underlag i vogna. Lam eller reinsdyrskinn er bra. Ull lue (helst hjelmlue), varme votter og ull/fleece overdeler.

Smokk: Sjekk smokkene ofte. Les pakningsvedlegg og følg anbefalinger om levetid og renhold.
Smokker må navnes. Dere kan også kjøpe smokker med navn på fra flere nettbutikker.
Foreldrene har ansvar for utstyr som benyttes til soving i barnehagen. Vi ber om at dette blir tatt med hjem til vask ved behov. Et minimum for dette er: En gang høst, jul, påske og sommer.

SKIUTSTYR

Ski brukes hele vinteren, selv om det ikke står på ukeplanen. Fint om barna har med skiutstyr hver dag. Mange barn vil gjerne gå på ski i fellestiden og det er BRA! Vi tar gjerne jobben med skoskift mange ganger om dagen. Foreldrene har selv ansvar for å se om ski og staver er på plass i stativet ved henting. Husk å ta med skoene hjem for tørking.
Skiene skal være omtrent like lange som barnet - aldri lengre. Det er bedre med for korte enn for lange ski.
Staver skal ikke være kortere enn til armhulen.
Det er opp til foreldrene om barna skal ha vanlige, -eller smørefrie ski.
Husk at heller ikke smørefrie ski er vedlikeholdsfrie. Bruk silikonspray på bindingene, det hindrer ising.
Skiene trenger rens innimellom. Bruk skirens el.l. Etter rens bruker du silikon spray/preparering for smørefrie ski. Dette hindrer kladding.

GAMASJER

Gamasjer er helt nødvendig i skisesongen. Uten gamasjer blir skiskoene fulle av snø når barna leker eller går på ski utenfor oppkjørte løyper.
Gamasjene må kunne strammes helt tett inntil skiskoen.

SIKKERHET OG MILJØ

På grunn av kvelningsfare vil vi at dere unngår lange snorer og skjerf. Sykkelhjelm er kun til sykling.
Vi forventer at alle foreldre stopper motoren på bilen ved bringing/henting.

BESKYTT HUDEN

Sommer.
Foreldrene smører barnet med høy solfaktor før det kommer i barnehagen.
Personalet smører barne ved behov utover dagen. Barnet må ha med solkrem hjemmefra. Beskytt i tillegg huden ved å bruke lette sommerklær og solhatt/caps.

Vinter.
Solkrem kan det være behov for også på senvinteren.
Bruken av kuldekrem avgjøres av foreldrene selv. Hvis dere bruker kuldekrem må det være en som ikke inneholder vann. Smøres på før barnet kommer i barnehagen, men kan også brukes kvelden før. Vær forsiktig med ansiktsvask om morgenen når det er kaldt ute.
Vasking fjerner naturlig beskyttelse av huden.

MERKING

Sist men ikke minst;

Merk alt av klær og utstyr. Skriv med sprittusj på merkelapper i klærne, eller stryk på navnelapper.
Bruk gjerne klistremerker med navn på glatte flater som matbokse, vannflasker, staver og ski.
Hvis dere finner noe i "hvem eier" kurven som dere kjenner igjen, så ikke legg plagget tilbake i barnets hylle uten å merke det først.